powrót na stronę graficzną
BIP Urząd Miasta Wyśmierzyce
skocz do góry skocz do góry skocz do góry
drukuj

2009-06-22 15:06:53

Budżet Gminy


Uchwała nr : RIO-R/304/08

Składu Orzekającego

Regionalnej Izby Obrachunkowej

W Warszawie

Z dnia 18 listopada 2008 r.

 

w sprawie opinii: o przedłożonym przez Burmistrza Wyśmierzyc projekcie budżetu na rok 2009 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego, o możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego

przez Gminę oraz o prawidłowości dołączonej do projektu uchwały budżetowej prognozy kwoty długu Gminy

 

            Na podstawie art.13 pkt 3, pkt 10, art.19 ust.2 ustawy z dnia 7  października 1992r. o regionalnych izbach obrachunkowych / t.j.Dz.U. Nr 55 z 2001 r., poz.577, z późn. zm./ w związku z art. 172 ust. 1 ustawy o finansach publicznych z dnia 30 czerwca 2005 r. /Dz.U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm./

 

§ 1.

Skład Orzekający Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie – Zespół w Radomiu:

Przewodnicząca:      Jolanta Okleja

Członkowie:              Witold Kaczkowski

                                   Janina Filipowicz

 

Opiniuje pozytywnie:

1/ przedłożony przez Burmistrza Wyśmierzyc projekt budżetu na rok 2008 wraz z informacją o stanie mienia komunalnego,

2/ możliwość sfinansowania deficytu przedstawionego przez Gminę

3/ dołączoną do projektu uchwały budżetowej prognozę kwoty długu Gminy

 

§ 2.

Uzasadnienie stanowi integralna część uchwały

 

§ 3.

1. Niniejszą opinię stosownie do postanowień art. 181 ust.2 o finansach publicznych należy przedstawić Radzie przed uchwaleniem budżetu i opublikować w terminie i trybie określonym w art. 172 ust. 2 w/wym. Ustawy

 

2. Od uchwały służy odwołanie do Kolegium Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie za pośrednictwem Zespołu w Radomiu, w terminie 14 dni od daty otrzymania niniejszej uchwały.

 

U z a s a d n i e n i e

 

1/ Projekt uchwały budżetowej na rok 2009 przegotowany przez Burmistrza wpłynął do Regionalnej Izby Obrachunkowej w Warszawie, Zespół w Radomiu w dniu 14 listopada 2008 r. tj. zgodnie z terminem określonym w art.181 ust. 1 ustawy o finansach publicznych

Projekt został opracowany zgodnie z przepisami określającymi jego zakres i szczegółowość. Do projektu załączono objaśnienia zawierające podstawowe założenia przyjęte do konstrukcji budżetu.

W projekcie budżetu na rok 2009 prognozuje się dochody w wysokości 6.430.003 zł tj.

o 8,3 % poniżej planu dochodów na 2008 r. Wydatki planuje się w wysokości 7.008.921 zł, co oznacza spadek o 8,9 %w stosunku do planu wydatków w bieżącym roku budżetowym.

Budżet po stronie dochodów obejmuje podstawowe źródła dochodów własnych. Kwota subwencji ogólnej oraz dochody z tytułu udziałów w podatku dochodowym zgodne są

z wielkościami określonymi w piśmie Ministerstwa Finansów .

W odrębnym załączniku ujęto plan finansowy dla zadań zleconych z zakresu administracji rządowej. Zamieszczono również informację o planowanych dochodach z tytułu realizacji tych zadań.

W projekcie uchwały budżetowej ujęto zadania przewidziane ustawowo jako obowiązkowe.

W wydatkach zaplanowano rezerwę ogólną, a także rezerwę celową na realizację zadań własnych z zakresu zarządzania kryzysowego. Wysokość rezerw jest zgodna z art. 173 ustawy o finansach publicznych oraz art. 26 ustawy z dnia 26 kwietnia 2007 r. o zarządzaniu kryzysowym /Dz.U. Nr 89, poz. 590/.

W załącznikach do projektu budżetu ustalono szczegółowy zakres rzeczowy i finansowy inwestycji na rok 2009 oraz limity wydatków na wieloletnie programy inwestycyjne

W projekcie budżetu zaplanowano również dotacje dla samorządowej instytucji kultury.

W odrębnym załączniku określono plan przychodów i wydatków Zakładu Budżetowego.

Do projektu budżetu załączono plan przychodów i wydatków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Przypomina się, że zadania rzeczowe Funduszu powinny być zgodne  z art. 406 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska /Dz.U. Nr 62, poz. 627, z późn. zm./

Do treści  uchwały budżetowej nie wnosi się zastrzeżeń. Zawarte w treści uchwały upoważnienia dla Burmistrza  zgodne są z art. 184 ustawy o finansach publicznych.

Wraz z projektem uchwały stosownie do art. 181 ustawy o finansach publicznych przedłożono informację o stanie mienia komunalnego, która zgodna jest z wymogami określonymi w art. 180 ustawy o finansach publicznych .

 

2/ Analizując kwotę przedstawionego deficytu Skład orzekający stwierdza, że Gmina ma możliwość sfinansowania zaplanowanego w budżecie deficytu w wysokości 578.918 zł

Deficyt planuje się sfinansować nadwyżką budżetową z lat ubiegłych oraz wolnymi środkami.

Przedstawiony deficyt stanowi 9 % planowanych na rok budżetowy dochodów.

 

3/Wraz z projektem uchwały stosownie do art. 181 ustawy o finansach publicznych przedłożono prognozę łącznej kwoty długu. Poziom długu na koniec każdego roku objętego spłatą, jak i obciążenie  budżetu spłatami zadłużenia mieści się w granicach progów określonych w art. 169 ust.1 i 170 ust. 1 ustawy o finansach publicznych .

Stwierdza się, że określona w prognozie kwota długu Gminy wynika z sumy dotychczas zaciągniętych i planowanych w projekcie budżetu zobowiązań, określonych w art. 11 ust. 1 ustawy o finansach publicznych, pomniejszonych o planowane spłaty.

 

W związku z zaawansowanymi pracami legislacyjnymi nad nowa ustawą o finansach publicznych, należy zwrócić uwagę na wprowadzany w niej indywidualny wskaźnik zadłużenia dla jednostek samorządu terytorialnego. Przewiduje się, iż roczna wartość spłat zobowiązań i ich obsługi do planowanych dochodów nie może przekroczyć wskaźnika opartego na średniej arytmetycznej z obliczonych dla ostatnich trzech lat relacji dochodów bieżących, powiększonych o wpływy uzyskane ze sprzedaży majątku oraz pomniejszonych

o wydatki bieżące, do dochodów ogółem. Wskaźnik tej jest liczony na podstawie wielkości wynikających  ze sprawozdań z trzech ostatnich lat i przedstawia rzeczywiste możliwości danej jednostki samorządu terytorialnego w zakresie spłaty zobowiązań

Wprawdzie zgodnie z projektem ustawy wprowadzającej ustawę o finansach  publicznych wskaźnik ten trzeba będzie uwzględnić dopiero przy projektach budżetów na 2010 r. jednak o jego wysokości i tym samym o możliwościach zaciągania zobowiązań danej jednostki samorządu terytorialnego będzie decydować realizacja budżetu z trzech ostatnich lat.

 

Na podstawie powyższych ustaleń Skład Orzekający postanowił jak w sentencji niniejszej uchwały.

 

 

                                               Przewodnicząca Składu Orzekającego

                                                          Regionalnej Izby Obrachunkowej

 

 

                                                                                  /-/ Jolanta Okleja

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a):
Data powstania: 22.06.2009 15:06
Data ostatniej modyfikacji: 22.06.2009 15:08
Liczba wyświetleń: 1851