bip bip top
   
 
 

Artykuł archiwalny

drukuj

2013-02-27 13:48:51

Protokół NR XXIII/12


P R O T O K Ó L  NR XXIII/12  Sesji Rady Miejskiej w Wyśmierzycach odbytej w dniu  28 grudnia   2012 r.  

Lista obecności radnych i zaproszonych gości w  załączeniu dom protokółu

Na ogólną liczbę radnych 15, obecnych na sesji wg załączonej listy obecności – 15 radnych

 

            Sesję Rady Miejskiej w Wyśmierzycach otworzył i prowadził  Przewodniczący Rady mgr Mirosław Bomba witając  Burmistrza,  Skarbnika Gminy , radnych oraz  pozostałe osoby biorące udział w sesji.

 

Następnie, Przewodniczący Rady przedstawił projekt porządku sesji:

  Projekt porządku sesji: 

1/Otwarcie sesji

2/Przyjęcie protokółu z poprzedniej sesji

3//Uchwalenie budżetu gminy na 2013 r.

a/dyskusja

 4/Podjęcie uchwał w sprawach: 

-uchwalenia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wyśmierzyce

-wyboru metody ustalania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenie stawki takiej opłaty,

-w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

-szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania  odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Wyśmierzyce

-wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

-wprowadzenia zmian w budżecie 2012 r.

-wprowadzenia zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy

-Przyjęcia  Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2023

-Uchwalenie  budżetu gminy na 2013 r.

5/Interpelacje i wnioski radnych

6/Informacja Burmistrza o interpelacjach i wnioskach zgłoszonych w trakcie trwania sesji

7/Zamknięcie sesji

   

W związku z tym , że nikt z radnych nie wniósł zastrzeżeń  do powyższego projektu porządku sesji, Przewodniczący Rady  poddał go pod głosowanie jawne.

Porządek sesji  przedstawiony przez   Przewodniczącego Rady , radni  zatwierdzili

w głosowaniu jawnym jednogłośnie        

  Ad.2. 

Radni w głosowaniu jawnym, protokół  z poprzedniej  sesji przyjęli  bez odczytywania jednogłośnie.

 Ad.3 Radni wraz z materiałami na sesję  w wymaganym prawem terminie,  otrzymali projekt budżetu wraz z obowiązującymi załącznikami  oraz uchwałami: - Nr RIO-Ra.423.2012  Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Warszawie z dnia  30 listopada 2012 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Wyśmierzyc projekcie uchwały budżetowej na 2013 rok oraz możliwości sfinansowania deficytu -Nr Ra.424.2012 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej  w Warszawie z dnia 30 listopada  2012 roku w sprawie opinii o przedłożonym przez Burmistrza Wyśmierzyc  projekcie uchwały w sprawie Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy na lata 2013 – 2023  a/W dyskusji nad projektem budżetu głos zabrali: V-ce Przewodniczący Rady mgr Jarosław Napiórkowski  zabierając głos  stwierdził, że zgodnie  z uchwałą RIO   w sprawie  opinii o przedłożonym przez Burmistrza Wyśmierzyc projekcie uchwały budżetowej na rok 2013 , wysokość planowanego deficytu budżetowego na 2013 rok bezpośrednio uderza w budżet , stanowiąc tym samym zagrożenie w jego realizacji .Jaka jest przyczyna zapytał radny, tak dużej wysokości planowanego deficytu. W dalszym ciągu swojej wypowiedzi V-ce Przewodniczący Rady złożył wniosek    aby w § 8 projektu uchwały budżetowej  dotyczącym upoważnień dla Burmistrza wprowadzić następujące korekty:-wykreślić pkt 1 dotyczący zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu -wykreślić  pkt 4  dotyczący dokonywania zmian  w planie wydatków w ramach działu czy rozdziału na wynagrodzenia ze stosunku pracy Skarbnik Gminy P. Wiesława Pytka  zabierając głos w przedmiocie powyżej wypowiedzi  stwierdziła m.innymi, iż zgodnie z zaleceniami RIO , został zmniejszony planowany pierwotnie deficyt o kwotę 100 tyś. zł.  Radni, wraz z materiałami na sesję otrzymali  korektę  uwzględniającą zmniejszenie deficytu  w stosunku do  wcześniej przesłanych materiałów  dotyczących  projektu budżetu na 2013 r.  Ponadto, w dalszym ciągu wypowiedzi P. Skarbnik zaznaczyła, iż  kwota zaciąganego kredytu  nie ma wpływu na wysokość planowanego deficytu z uwagi na fakt, iż zaciągnięty kredyt był kredytem krótkoterminowym.  Na wysokość deficytu powiedziała, ma natomiast wpływ  zaciągnięty kredyt długoterminowy. Burmistrz  w nawiązaniu do powyższych wypowiedzi stwierdził,  zapis zawarty w § 8 pkt 1  jest niezbędny do  sprawnego i normalnego funkcjonowania gminy. Wykreślenie powyższego zapisu  powiedział, świadczy o braku zaufania do Burmistrza .  Przewodniczący Rady mgr Mirosław Bomba zabierając głos w przedmiocie wnioskowanego  wykreślenia  pkt 1 i 4 § 8 powiedział, że Rada ma przede wszystkim  na uwadze fakt sprawowania większej kontroli  w zakresie  wydatkowania środków finansowych z budżetu gminy. Radny Zgiep Jerzy  nawiązując do problematyki poruszanej w dyskusji stwierdził, iż wnioskowana zmiana zapisu § 8 projektu uchwały budżetowej  ma przede wszystkim na celu fakt,  aby  Rada  o wydatkowanych środkach z budżetu nie dowiadywała się jako ostatnia . Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów – radny Jacek Syta  w swojej wypowiedzi zaznaczył, iż  radni winni być wcześniej dokładnie zapoznani ze sprawą dotyczącą  nieprawidłowości wypłaty kwoty 300tyś. zł dla firmy Mediastadion.   Przewodniczący Rady mgr Mirosław Bomba zabierając ponownie głos zwrócił się                        o wyjaśnienie   przyczyny  umieszczenia w projekcie uchwały budżetowej takiej wysokiej kwoty  ,upoważniającej Burmistrza  do zaciągania kredytów i pożyczek. Burmistrz inż. Władysław Jasiński w nawiązaniu do powyższych wypowiedzi stwierdził            m. innymi, że o problematyce związanej z dokonaniem zapłaty kwoty 300 tys. dla firmy Mediastadion informował na sesji, która odbyła się w dniu 2 lipca 2012 r. Odnośnie projektowanej  kwoty 500 tyś. zł upoważniającej Burmistrza do zaciągania kredytów i pożyczek  na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu                  budżetowego powiedział, konieczność  takowego upoważnienia  wynika z faktu,   zadania, które zamierzamy realizować w roku 2013  ze środków PROW i odnowy wsi  możemy uruchomić tylko wówczas, gdy będzie taki zapis istniał. Radny Zgiep Jerzy  zapytał:- dlaczego w znaczącym stopniu rosną wydatki na utrzymanie szkół, skoro rokrocznie ubywa dzieci uczących się.-ile kosztuje utrzymania domów nauczyciela-dlaczego uległa zmniejszeniu w stosunku do roku ubiegłego, kwota wydatków przeznaczona na utrzymanie Rady Miejskiej  V-ce Przewodniczący Rady mgr Jarosław Napiórkowski zapytał,- ile rodzin  zastępczych funkcjonuje na terenie gminy .-dla jakiej firmy przeznaczone są środki z budżetu na utrzymanie zieleni Nawiązując  się powyższych wypowiedzi Burmistrz stwierdził  m. innymi, że:koszty utrzymania szkół corocznie wzrastają .Środki jakie otrzymujemy z zewnątrz                         z przeznaczeniem na podwyżki płac i inne uposażenia dla   nauczycieli, staramy zagospodarować w sposób oszczędny i racjonalny  łącząc m. innymi etaty   oraz stosując inne racjonalne formy ograniczające zbędne wydatki tak, aby na koniec roku  przypadająca kwota  wyrównawcza dla nauczycieli była niezbyt duża.W dalszym ciągu wypowiedzi Burmistrz  nadmienił, iż od pewnego czasu pojawiają się propozycje dotyczące  podjęcia działań dotyczących przeznaczenia na sprzedaż domu  nauczyciela, zlokalizowanego przy ul. Sosnowej w Wyśmierzycach. W celu dokładnej analizy wnoszonej propozycji zaznaczył, sprawą ta należałoby zająć się na  najbliższym posiedzeniu Komisji . W nawiązaniu do wysuwanych propozycji odnośnie przeznaczenia domu nauczyciela do sprzedaży zabrał głos Przewodniczący Komisji Budżetu i Finansów Jacek Syta  stwierdzając, iż jego0 zdaniem ,  lepszym wyjściem  zamiast sprzedaży byłoby  wydzierżawienie lokali . Na wnoszone podczas dyskusji pytania dotyczące  kosztów związanych z utrzymaniem domów nauczyciela ,odpowiedzi udzieliła p. Aniela Cheda – Kierownik ZEAS stwierdzając, że opał do domów nauczyciela jest kupowany ze  środków  uzyskanych za czynsz. Z  uwagi na ograniczone środki finansowe, w domach nauczyciela od szeregu lat nie są prowadzone żadne remonty. P. Wiesława Pytka – Skarbnik Gminy odnosząc się do spraw poruszanych w dyskusji  powiedziała, że; -plan wydatków związanych   z przeznaczeniem na wypłatę diet dla radnych w stosunku do roku ubiegłego nie uległ zmianie. Istniejąca różnica wynika z faktu stwierdziła, iż zgodnie           z zaleceniami RIO,  wypłata diet dla sołtysów będzie następowała z działu 75095 – Administracja -na terenie gminy funkcjonuje jedna rodzina zastępcza i dlatego też na ten cel przewidziane są środki z budżetu,-utrzymaniem zieleni na terenie gminy zajmuje się ZGK dlatego tez zaznaczyła P. Skarbnik, środki finansowe po wykonaniu  prac w  powyższym zakresie są przekazywane do ZGK  Radny Aderek Janusz  zapytał:-jakie jest zainteresowanie  mieszkańców   budową wodociągu w tych miejscowościach, gdzie planowana jest inwestycja,-w jaki sposób planuje się odzyskać od mieszkańców część kosztów związanych   z tak kosztowną  budową Odpowiadając na powyższe Burmistrz stwierdził, iż  wspomniana wyżej inwestycja jest planowana od szeregu lat. Dokładnej analizy tego przedsięwzięcia, dokonywano kilkakrotnie na posiedzeniach komisji i sesjach rady.  Budowa wodociągów  zaznaczył, nie znalazła się przypadkowo w planach kolejnych budżetów gminy lecz była wynikiem   szeregu wniosków mieszkańców przede wszystkim  tych miejscowści, gdzie istnieje poważny problem zaopatrzenia w wodę .
Jeżeli chodzi o pozyskanie środków  od mieszkańców gdzie wybudowano wodociąg bądź kanalizację powiedział, będzie to przede wszystkim  opłata adiacencka, której wysokość  zostanie ustalona  w najbliższym czasie.
 V-ce Przewodniczący Rady mgr Jarosław Napiórkowski zapytał, czy w związku  z dość pokaźnymi środkami przeznaczonymi z budżetu na opłaty związane z rachunkami za energię elektryczną  przewiduje się  ogłoszenie przetargu , który to  zdaniem radnego pozwoliłby  na  obniżenie kosztów z tego tytułu. W odpowiedzi na powyższe Burmistrz stwierdził, iż nie przewiduje się przeprowadzenia przetargu w przedmiocie poruszanym wyżej , planujemy natomiast powiedział, przeprowadzenie audytu w tym zakresie . Obecnie zaznaczył, trwają rozmowy w kwestii przeprowadzenia  wspomnianego audytu.    Ad.4. Rada Miejska w Wyśmierzycach w głosowaniu jawnym  podjęła niżej wymienione uchwały: -Uchwała Nr  XXIII/96/12 w sprawie przyjęcia regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Wyśmierzyce Uchwała podjęta  jednogłośnie -Uchwała nr XXIII/97/123 w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi Za przyjęciem  uchwały glosowało 14 radnych, 1 radny wstrzymał się od głosu -Uchwała nr XXIII/98/12 w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez właścicieli nieruchomości na terenie gminy Wyśmierzyce  Uchwała podjęta  jednogłośnie -Uchwała Nr XXIII/99/12 w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości na terenie gminy Wyśmierzyce i zagospodarowania tych odpadów, w zamian za uiszczona przez właściciela nieruchomości opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi Uchwała podjęta  jednogłośnie -Uchwała Nr XXIII/100/12 w sprawie wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości zamieszkałej stale i zamieszkałej sezonowo Uchwała podjęta  jednogłośnie -Uchwała Nr XXIII/101/12 w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie Wyjaśnień w przedmiocie projektu powyższej uchwały udzieliła P. Wiesława Pytka Skarbnik Gminy Przewodniczący Komisji Oświaty, Kultury i Spraw Społecznych radny Janik Andrzej zabierając głos zapytał, czy w prowadzonej korespondencji między Urzędem a firmą Mediastadion , Urząd otrzymał jakiekolwiek wyjaśnienia w przedmiocie  nieprawidłowości związanych z przywłaszczeniem   nie należnej  kwoty  300 tyś. zł. W przypadku braku jakichkolwiek wyjaśnień ze strony wspomnianej wyżej firmy proponowałbym  zaznaczył radny,  podjąć działania w kierunku wszczęcia   postępowania prokuratorskiego. Zabierając głos w nawiązaniu do powyższej wypowiedzi Bur mistrz stwierdził, iż prowadzone rozmowy z firmą  Mediastadion nie przyniosły żadnych rezultatów, dlatego też sprawę skierowano do Sądu Rejonowego w Radomiu. Rozprawa w powyższym zakresie  zgodnie z otrzymanym zawiadomieniem powiedział, odbędzie się w dniu 29 stycznia 2013 r.  W związku z tym, iż innych pytań nie zgłoszono Przewodniczący Rady poddał projekt pod glosowanie jawne.  Za przyjęciem uchwały glosowało 10 radnych, 5 radnych wstrzymało się od głosu -Uchwała Nr XXIII/102/12 w sprawie zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Wyśmierzyce na  lata 2012 – 2017 Za przyjęciem uchwały glosowało 11 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu -Uchwała Nr XXIII/103/12 w sprawie przyjęcia Wieloletniej Prognozy Finansowej Gminy Wyśmierzyce na  lata 2013 – 2023 Za przyjęciem uchwały glosowało 11 radnych, 4 radnych wstrzymało się od głosu -Uchwała Nr XXIII/104/12 w sprawie uchwalenia budżetu Miasta i Gminy Wyśmierzyce na 2013 r. W przedmiocie powyższego projektu uchwały V-ce Przewodniczący Rady mgr Jarosław Napiórkowski zgłosił  następujące wnioski: Wniosek nr 1 Wnioskuję, aby § 8 pkt. 1   uchwały brzmiał Upoważnia się Burmistrza do: 1.Zaciągania kredytów i pożyczek na pokrycie występującego w ciągu roku przejściowego deficytu budżetu do wysokości  określonej w § 3 niniejszej uchwały               w kwocie 100.000 zł  Wniosek nr 2 Wnioskuję o wykreślenia z § 8 przedmiotowej uchwały pkt 4  brzmiącego: upoważnia się Burmistrza do dokonywania zmian w planie wydatków w ramach działu czy rozdziału na wynagrodzenia ze stosunku pracy Więcej wniosków w przedmiocie projektu powyższej uchwały nie zgłoszono, w związku z czym Przewodniczący Rady poddał kolejno pod głosowanie  zgłoszone wnioski Głosowanie nad wnioskiem nr 1Za przyjęciem wniosku głosowało 12 radnych, 3 radnych wstrzymało się od głosu Głosowanie nad wnioskiem nr 2Za przyjęciem wniosku głosowało 6 radnych, 3 radnych było przeciw, 6  radnych wstrzymało się od głosu Po naniesionych w wyniku glosowania zmianach w § 8  pkt 1 oraz wykreśleniu pkt 4 Przewodniczący Rady poddał  uchwałę Nr XXIII/104/12 pod głosowanie  Za przyjęciem uchwały głosowało 13 radnych, 2 radnych wstrzymało się od głosu.Wyżej wymienione uchwały stanowią nieodłączną część protokółu.  Ad.5. Radny Aderek Janusz zabierając głos  wskazał na konieczność skierowania równiarki na drogę Witaszyn Jasionna.  Powyższy odcinek drogi z uwagi na fatalny stan nawierzchni zaznaczył, powoduje ogromne  utrudnienia w ruchu  pojazdów. Przewodniczący Rady mgr Mirosław Bomba zapytał, czy zostaną podjęte jakiekolwiek działania w kierunku  uporządkowania terenu spalonej posesji, znajdującej się przy                       ul. Mickiewicza  w Wyśmierzycach Radny Piórkowski Paweł w imieniu mieszkańców Jabłonnej  skierował do Burmistrz słowa podziękowania za wykonany odcinek drogi na Barakach. Ad.6.Burmistrz inż. Władysław Jasiński odpowiadając na wnioski i interpelacje stwierdził               m. innymi, że: -rozpatrzę sprawę dotycząca skierowania równiarki na drogę Witaszyn – Jasionna  -Odnośnie spalonej posesji w Wyśmierzycach zaznaczył, zwróciłem się do Nadzoru                      Budowlanego o wyrażenia  opinii, czy  istniejący stan  budynku zagraża bezpieczeństwu i otrzymałem odpowiedź , ze  nie zagraża.  Posesja ta nadmienił Burmistrz, posiada wielu współwłaścicieli w związku z tym  istnieją obiektywne trudności   w  rozwiązaniu    kwestii związanej  z uporządkowaniem omawianego terenu.  Ad.7.  

 Przewodniczący Rady podziękował radnym i   zaproszonym gościom za udział w j  sesji.

 

Na  tym  protokół zakończono i podpisano

     PRZEWODNICZĄCY RADY                                                                            mgr  Mirosław Bomba  Protokółowała:I.Osipowicz 

Informacje o artykule

Autor:
Zredagował(a): Mateusz Walczewski
Data powstania: 27.02.2013 13:48
Data ostatniej modyfikacji:
Liczba wyświetleń: 2106